Frågor och svar (F.A.Q.)
Här finner du frågor som folk brukar ha om Bortom och Leviathan, såväl världsmässiga som regelmässiga saker. Under tiden kan du ställa frågor i kommentarerna om det är något du har funderingar kring.
Regler (Bortom)
Fråga: Vad var tanken med regelsystemet?
Svar: Reglerna är designade med fokus på enkelhet och flexibilitet. För mycket regler hjälper inte till att skapa stämning, utan rollspelet strävar med sin enkelhet minimera regeldiskussioner. Det ska gå snabbt att spela och man ska inte behöva sitta och bläddra i massa tabeller och leta undantagsregler för att ha roligt.
Fråga: Hur förändras smärtkapacitet och skadechock?
Svar: Det framgår inte av reglerna. Tanken är att de inte förändras alls, utan det värdet du har vid karaktärens skapelse är det som den har för alltid. Ett förslag att förändra den är att spendera erfarenhetspoäng för att höja den. Smärtkapacitet skulle kosta halva det nya värdet i erfarenhetspoäng och skadechock det nya värdet.
Fråga: Varför använd termer som aktör, berättare och karaktärer, istället för vanliga uttryck?
Svar: Det är helt enkelt för att sätta andra saker i fokus. Hela spelanalogin har valts bort för Bortom handlar inte främst om tävlan, utan fokuserar i stället på berättelsen. Berättarens syfta är att ge aktörerna en intressant berättelse, inte att leda spelet för spelare. Fokus ligger på andra saker än just tävlan och regler, utan mer på teman och personligheter. Det senare är skälet till varför det heter karaktärer istället för rollpersoner, eftersom fokus bör ligga på personligheten istället för värdena.
Fråga: Det står att aktörerna ska få 30-40 erfarenhetspoäng till sina karaktärer beroende på hur erfarna de ska vara vid start. Ska dessa fördelas över både egenskaperna och färdigheterna?
Svar: Du ger 30 eller 40 erfarenhetspoäng att köpa egenskaper för. Egenskaperna är nämligen en bra grund att bli allround i spelet eftersom de är färre än färdigheterna och därmed används oftare. Standard för färdigheterna är 30 erfarenhetspoäng, vilket du som berättare givetvis också kan modifiera uppåt eller neråt.
Fråga: Person A och B hamnar i slagsmål. A har högst initiativ och väljer att gå till attack, medan B väljer att försvara sig. Det leder till att både A och B har förbrukat sina handlingar denna runda. Hur B än gör kommer han aldrig att få chansen att utnyttja sin handling först utan att bli skadad först.
Svar: Både A och B ingår en slagväxling. Den som vinner den gör skada. Med andra ord, påverkar inte möjligheten att skada sin motståndare.
Historia
Fråga: Hur länge har Bortom funnits?
Svar: Rollspelet Bortom: Lögnens slöja släpptes i december, 2007. Innan dess fanns rollspelet att ladda ned från nätet och hade då premiär på nätet den 15 september, 2000.
Fråga: Vad är In the Dark?
Svar: In the Dark var namnet på de gratisregler som utvecklades till Bortom.
Fråga: Vad skiljer Bortom från In the Dark?
Svar: In the Dark var alltid mer en regelkärna istället för ett komplett regelsystem som Bortom. Det kan sägas vara en speltest version. In the Dark hade fler egenskaper och färdigheter, en drös med sekundära värden och avsaknad av regler att hantera skräck.
Fråga: Går In the Dark fortfarande att få tag i?
Svar: Nej, det ska inte ligga uppe på några hemsidor längre. Vill du testa om Bortom är något för dig kan du dock ladda ned en slimmad version av regelboken här.
Fråga: Finns det gammalt material kvar?
Svar: Allt material finns kvar och kommer att bearbetas till de nya reglerna, för att sedan läggas ut för fri nedladdning på hemsidan. Exempel på gammalt material som blivit omarbetat är Tårarnas bägare och Noas sista drag.
Övrigt
Fråga: Besöker ni några konvent?
Svar: Under de senaste åren har vi reguljärt arrangerat berättelser på GothCon och kommer troligen göra det inom en överskådlig framtid. Övriga konvent besöks i mån av tid och pengar. Vi har besökt både LinCon, KattCon, CalCon och SävCon med arrangemang.
14 april 2009 kl. 22:45
Okej, en fråga angående erfarenhetspoäng vid skapandet. Det står att man skall ge sina spelare 30-40 EP beroende på karaktärens erfarenhet vid start. Skall dessa 30-40 EP fördelas över både Egenskaperna och Färdigheterna, eller får man nya EP per grupp av värden? Just nu står det bara att man skall ge sina karaktärer 30 EP på båda platserna i boken, vilket förvirrar det hela lite.
Tack i förhand!
15 april 2009 kl. 0:04
Du ger 30 eller 40 erfarenhetspoäng att köpa egenskaper beroende på hur erfaren du vill att karaktärerna ska vara. Egenskaperna är nämligen en bra grund att bli allround i spelet eftersom de är färre än egenskaperna och därmed används oftare. Standard för färdigheterna är 30 erfarenhetspoäng, vilket du som berättare givetvis också kan modifiera uppåt eller neråt.
Men som standard ges 30 erfarenhetspoäng (sammanlagt 60) till både egenskaper och färdigheter om karaktärerna inte övernaturligheter innan spelets början. Har de gjort det, skulle de få ytterligare 10 erfarenhetspoäng att lägga på egenskaper (vilket gör att det sammanlagt blir 70 erfarenhtspoäng).
04 maj 2009 kl. 12:49
Hej igen, här kommer jag med ytterligare en fråga!
Jag håller på att skapa en ”Berättarskärm” åt Bortom, och detta har fått mig att granska reglerna mer noggrant, vilket leder mig till följande fråga:
Låt oss säga att två personer , A och B, har hamnat i en knytnävsfight. A med högst initiativ väljer att gå till attack och B väljer att försvara sig. Detta leder till att både A och B har förbrukat sina handlingar denna runda, och nästa runda kan påbörjas (Ingen har några extra handlingar). Här börjar problemet, för hur B än gör så kommer han aldrig att få chansen att utnyttja sin handling utan att skada sig. A kommer alltid vara där och tvinga B att försvara sig, och om B nu väljer att ta smällen så kommer han ändå att hamna i ett enormt underläge då A kan utnyttja taktiken om och om igen. Kan tyckas lite orättvist.
Jag undrar om jag har missat något som balanserar detta? Det känns som om initiativet har en alldeles för obalanserad fördel då ett försvar sväljer en handling. Hade det inte varit bättre att ge B en minusmodifikation på sin handling, för att åtminstone ge honom en chans?
04 maj 2009 kl. 12:51
Vinner B slagväxlingen gör han ju skada… Jag är dum och blind. Glöm att jag frågade, och ursäkta för att jag spammar er F.A.Q! 🙂
04 maj 2009 kl. 12:56
Du slog huvudet på spiken dock så det finns inte så mycket mer jag kan tillföra. Tveka inte att ställa frågorna här – ibland kommer man ju själv på svaren efter att man formulerat problemet för sig själv. Huvudsaken är ju att problemet blir löst.
16 oktober 2009 kl. 10:42
Hej Robert!
Vill först bara säga att jag verkligen älskar Bortom, känslan man får av att spela det, lätta och effektiva regler, ja allt. Hur som helst har jag och mina kompisra spelat Bortom en hel del och då ofta använt oss av dina färdiga äventyr. Har några gånger skrivit lite eget, och det har blivit ganska bra, men ger tyvärr inte samma ”Bortom” känsla som dina. Tänkte att det skulle vara kul ifall det nån gång skulle komma nån slags spelledar bok, där det utförligt står hur man ska skriva ett bortom äventyr. Behöver dock inte vara en hel bok, men skulle vara kul att veta hur du gör.
Mvh -Ett stort Bortom fan
16 oktober 2009 kl. 11:22
Hej Marcus!
Roligt att du gillar Bortom. Det du efterfrågar finns faktiskt redan skrivet: det är en del av den kommande boken Visioner och fantasier. Med andra ord, när den boken blir tillgänglig kommer du förhoppningsvis kunna skapa äventyr med tydlig Bortom-prägel. Jag går in på olika tekniker och har ett övergripande kapitel om just hur man går tillväga för att skapa en berättelse.
Just nu ser vi över intresset för den modulen. Gör gärna din röst hörd genom att gå till http://www.mindlessgaming.se/ och rösta i pollen (finns i vänstra spalten).
23 oktober 2009 kl. 11:35
Det där låter jätte bra! Ser med stor förväntan fram emot boken:D
08 september 2012 kl. 17:23
Är inte Bortom ett plagiat/starkt inspirerat av KULT?
Ingenting ont i det men är det inte därifrån många av idéerna kommer med scenarion/äventyr/berättelser som utgår ifrån karaktärernas karaktärsdrag/bakgrund istf det klassiska ”ni får ett uppdrag” ?
Även om Bortom inte innehåller nefarier, demiurgen etc så får jag iaf känslan av att det är KULT som inspirerat spelskaparen i första hand. Även KULTs författare tycks ju fått inspiration från Angel Heart, David Lynchs berättelser, Twin Peaks etc.
Bara en liten undran sådär…
16 september 2012 kl. 19:13
Hej Mike!
Det här är en fråga som dyker upp emellanåt och jag klandrar inte de som ställer den. Då jag skrev Bortom: Lögnens slöja var tanken att erbjuda ett regelverk som kunde täcka all sorts skräck och resultatet blev då att mycket av Bortoms egna stämning helt försvann.
I och med Visioner och fantasier visas det på hur berättelserna kan byggas och där blir det lite tydligare med skillnaderna. Men det är framför allt i berättelserna som skillnaderna står ut. Ser du till Kolonnerna skulle möjligen Den fjärde kolonnen kunna fungera som Kult-äventyr, men den ödsliga och uråldriga skräckstämning som sprids i Den femte kolonnen är väsenskilda. Ser vi till Ankronismer handlar det inte alls om en Kult-stämning, utan det handlar om en annan sorts skräck.
För mig har Kult en strålande bakgrund och mycket bra idéer, som präglas av en mörk, våldsam och ibland ganska in your-face stämning. Det ska vara obehagligt. Bortom i sin tur handlar mer om det mystiska som anas i vardagen och sakta eskaleras till en mer påtaglig del i karaktärernas liv (vilket reflekteras av berättelsenivåerna i Visioner och fantasier). Eskalerandet är inte unikt från Kult, men vad det eskalerar till är det. Det handlar istället om en skräck som är mer surrealistisk och gåtfull, än det mer köttslig.
Och där Kult hämtar mycket av sina tankar ur gnosticismen till den bakomliggande metafysiken, hämtar Bortom betydligt mer från buddhismen. Det här är något som blir betydligt mer tydligt i Gaias hjärta som skrivs nu (och som borde varit med i grundreglerna anser jag idag). En försmak finns dock i våra metafysikavsnitt i podcasten Bortom: Bortom.
Men allt det här är saker som inte framkommer i grundregelboken Lögnens slöja, och som jag idag ångrar att jag inte hade med där. Så jag förstår om folk bara ser likheterna mellan de två svenska skräckrollspelen, särskilt eftersom tanken med boken var att du ska kunna spela Kult-äventyr med dem (likaväl som Call of Cthulhu- och Zombie-splatterpulp äventyr).
Triviainformation: Den ursprungliga inspirationen kommer från tv-serien MillenniuM och Virgin Steeles skiva Invictus. 🙂
05 januari 2019 kl. 16:11
Ligger verksamheten hos Mylingspel nere?
Ska börja spela Leviathan och hade tänkt köpa på mig några PDFer men det verkar svårare än det ser ut.
05 januari 2019 kl. 17:39
Hej Fabian!
Först och främst, kul att du har tänkt att börja spela Leviathan!
För det andra, nej den ligger inte nere. Vissa perioder då Tinas Ehler Danlos är som värst kan det dock ta lite extra tid däremot. Vad är det som är krångligt? Låt mig se om jag inte kan ta och underlätta det på något sätt. 🙂
28 mars 2019 kl. 18:01
Hej! Lyssnade nyligen på Spelskaparna, då det Illyriska blodet spelades. Jag blev oerhört sugen att spelleda det själv, men hittar ingen plats där man kan köpa det. Finns det inte tillgängligt längre?
16 april 2019 kl. 9:01
Hej Mikael!
Ursäkta sent svar, det har varit mycket att göra inför GothCon!
Det släpptes aldrig till Bortom: Lögnens slöja då redigeringsarbetet tog längre tid än väntat och upplagan sålde slut. Då skickades det över till Bortom 2.0 istället så efter det släppts kommer det släppas officiellt.
Om du är intresserad av det skicka ett mejl till mig på info@bortom.nu så kan jag skicka över en speltestutgåva.