Bortom: Lögnens slöjaLögnens slöja är den del i Bortom som avhandlar vår nutid. Fokus ligger på mystik och skräck med karaktären i centrum. Världen är en enda stor gråzon. På ytan ser den ut som vi alla får lära oss i skolan, men i skuggorna lurar ondskefulla demoniska varelser och de människor som försöker utnyttja dem. Organisationer som Faith och Orden bekämpar dessa krafter med samma frenesi som de bekämpar varandra. Ingen som har sett vad som döljer sig under ytan går säker.

Grundreglerna erbjuder ett brett stöd för olika spelmöjligheter med allt från monsterskräck till psykologisk thriller. Stämningen i Bortom lägger emellertid sitt fokus på ordinära individer som upplever mystiska händelser. Deras resa djupare in i det oförklarliga förändrar dem. Kommer de finna sig själva under den resan och sakta glida från samhällets normer? Eller blir det en kamp att behålla sina kontakter? Ju mer karaktärerna upplever, desto svårare kommer det att bli att leva ett normalt liv.

Vad gör man i spelet?

Exakt vad du gör i Bortom: Lögnens slöja beror lite på vilken spelstil grupperna väljer, men en bra fingervisning är den berättelsenivå som används:

  • Ovetande: Karaktärerna har ingen som helst aning om det övernaturliga, utan har nog med sina mer normala problem och bekymmer. Mycket i deras vardag påverkas givetvis av nivåerna ovanför, men utan att de anar det. Berättelser på den här nivån handlar om sådant som kan inträffa i vår vardag. Det kan vara allt från relationsdramer till en psykotisk mördares katt och råtta-lek. På denna nivå spelar det övernaturliga alltid en väldigt liten roll, om ens någon alls. Övernaturliga inslag är sällan fullt synliga och hålls helt enkelt i bakgrunden.
  • Medveten: Karaktärer på denna nivå har blivit medvetna om att världen antagligen ser annorlunda än vad de har fostrats till att tro. Karaktärerna har varit inblandade i händelseförlopp med någon form av övernaturliga inslag. De har sedan blivit tvungna att bearbeta sina erfarenheter själva. Upplevelserna är i de flesta fall ganska menlösa, men har ändå satt sina spår i de drabbade. Det kan handla om allt från sanndrömmar till besök från en död släkting, sådant som är svårt att bevisa att det någonsin har hänt. Allteftersom tiden går lär karaktärerna sig att hantera det övernaturliga som en del av sin vardag. De tillhör fortfarande den stora massan som utgörs av mer eller mindre vanliga människor, men de vet att det finns något mer därute.
  • Insatt: Insatta karaktärer har accepterat det övernaturliga och gjort det till en del av sin vardag. De har sett en hel del och ryggar inte undan lika lätt som vanliga människor. Deras kunskaper rör främst världen och sakerna i den, istället för insikt om den egna inneboende potentialen. Vanligen brukar de välja en av två vägar: bekämpa det övernaturliga eller försöka dra nytta av det.
  • Upplyst: Den översta nivån fokuserar på karakt’ärer som har vunnit insikt i sig själva. De har utvecklat krafter antingen genom insikt i sin själ eller genom att de har vigt sitt liv åt demoniska krafter. Här handlar det egentligen inte längre om att skapa skräckstämning eftersom karaktärerna själva besitter övernaturliga krafter. Istället handlar det mer om spel som fokuserar på karaktärernas utforskande av sig själv och sina krafter.

Visioner och fantasier

Disposition

Rollspelet är indelade i följande kapitel:

  • Förord från mig och Mindless Gaming, mina dåvarande utgivare.
  • Kapitel 1 består av inledningen som presenterar vad rollspel är och möjliga spelstilar som man kan använda Bortom: Lögnens slöja med.
  • Kapitel 2 innehåller spelets grundläggande regler.
  • Kapitel 3 beskriver hur aktörerna skapar sina karaktärer och vad spelvärdena betyder.
  • Kapitel 4 presenterar reglerna för strids- och skräcksituationer.
  • Kapitel 5 ger en överblick av kampanjvärlden.
  • Kapitel 6 går in på tre av de största fraktionerna i Bortom: Lögnens slöja.
  • Kapitel 7 skildrar några av spelets övernaturliga antagonister.
  • Kapitel 8 innehåller Karma, ett introduktionsscenario till Bortom: Lögnens slöja.

Bortom: Lögnens slöja är tryckt i US Letter med hårdpärm, medan alla böcker släpptes i Crown Quarto-format (något mindre än A4) med mjukpärm.

Reglerna

Reglerna är designade för att inte komma i vägen för berättarens möjlighet för att skapa en spännande upplevelse. Det använder sig av fyra egenskaper (ego, kropp, uppmärksamhet och utstrålning) som läggs ihop med en av de 18 färdigheter som finns. Därefter slås en sexsidig tärning (två stycken om karaktären har en lämplig specialisering för uppgiften) för att övervinna en svårighetsgrad.

Vill du veta mer?

Åsa Roos recenserade Bortom åt speltidningen Fenix i nummer 1, 2008. Hon tyckte att spelet fokuserade bra på spelupplevelsen och gav rollspelet betyget 14/20. I podcasten Spelskaparna intervjuas jag om spelet och du kan höra den här.

Du kan även spana in Bortom Lite, en gratis version av regelboken där stämningstexter och introduktionsäventyret Karma saknas. Vill du veta mera om de metafysiska begreppen som är särskilda för Bortom: Lögnens slöja kan du lyssna på Bortom Bortoms avsnitt om drömmar, magi och själen.

Vill du veta hur ett spelmöte kan se ut i Bortom: Lögnens slöja rekommenderar jag podcasten Spelskaparna där jag spelledde berättelsen Det illyriska blodet. Det blev sammanlagt tre avsnitt, och de går att lyssna på här:

Tryckt material

Nedladdningsbart material

Allt material sorteras i den ordning de givits ut.