Tidigare idag läste jag en notering på Järnringens blogg om hur sex skulle hanteras i rollspelet Eon. Det var en post som dök upp på Rollspel.nu, vilket senare ledde till en helt egen tråd där andra rollspel fick förslag på hur de skulle hanteras i rollspel. Du kan läsa om dem här. Givetvis skrev jag en post om hur du kan hantera det i Bortom: Lögnens slöja, vilket du kan läsa om mer här:
En sexuell handling handlar i grunden om kommunikation och förståelse av en handling, men även av uthållighet att utföra vad partnern önskar att få.
Själva handlingen i sig baseras på egenskapen kropp och färdigheten empati. Svårighetsgraden avgörs utifrån omständigheterna. Är det upplagt utifrån en romantisk kväll med vin och mycket förspel som eggat upp båda partnerna kan det leda till ett rutinmässigt slag (förutsatt båda gillar romantiska kvällar förstås), till ett absurt slag om båda är irriterade, stressade och tvingas göra det på en parkbänk i snöstorm med publik (förutsatt det inte är just det som dem tänder på förstås).
Lyckas båda blir resultatet njutvärt för alla, men misslyckas en part blir det bara den andra som njuter av samlaget. Får båda ett marginellt misslyckande blir sexakten avbruten av yttre omständigheter (grannen kommer in och vill låna socker, mamma kommer in med bakade bullar och saft etc.). Om båda misslyckas slutar det utan något klimax och fumlar någon gör den illa motparten. Inga närmare detaljer behövs där, utan det lämnas åt berättarens sadistiska fantasi.
Behöver en person veta vem av sina multipla sexpartners som tillfredsställer henne bäst. Avgörs det med ett motståndsslag med kropp + empati mellan samtliga partners.
12 april 2009 kl. 7:18
Apropå sex, jag kan inte hitta någonstans där jag kan ställa en regelfråga. Forumet verkar vara ganska dött, och jag behöver svar så fort som möjligt. Det gäller erfarenhetspoängskostnaden för färdigheter. Regeltexten och lathunden i boken känns smått motsägelsefulla, och jag kan inte förstå hur man räknar ut vad ett värde kostar. Upp till fyra verkar det ju bara vara 1EP per FV, men sen tappar jag bort mig grymt mycket. Hjälp? 😀
Tack på förhand i så fall!
/W
12 april 2009 kl. 9:05
Sådär. Nu har jag sakta börjat att få ordning på hjärnan efter att vilat upp mig lite efter GothCon så ska vi se om du kan få de svar du vill ha.
(Borde fixa en allmän F.A.Q.-del där frågor kan ställas direkt. Ska se över möjligheterna till det när jag börjar bli mer klar i huvudet.)
För att se vad kostnaden är att höja en färdighet kollar du på siffran som inte står i parentes. (Parentesen används endast då du skapar en karaktär.)
Vanligtvis höjs endast färdigheten med ett steg. Det gör att du vanligen bara kan kolla det värdet du vill höja till. Siffran som står där är kostnaden för höjningen.
Rent konkret kostar värdet 1 till 4 endast 1/steg. Vid 5 kostar höjningen 2, vid 6 är kostnaden 3, vid 7 är den 4, vid 8 är den 5, vid 9 är den 6 och för 10 kostar det 8.
Hoppas det hjälper!
12 april 2009 kl. 11:42
Det var lite för enkelt för att jag skulle se det direkt, tack för hjälpen! 🙂
Jag skulle förövrigt verkligen uppskatta en F.A.Q-avdelning på sidan. Jag köpte boken av dig (tror jag minsann) på GothCon idag och har stött på en del frågor och frågetecken, så en plats där besvarade frågor samlas ihop skulle vara mycket praktiskt!
12 april 2009 kl. 12:35
Så lite så. Jag finns här för alla som har frågor. 🙂
Tyvärr var det inte mig du köpte boken av. Jag somnade sent (efter spelpass med Det illyriska blodet), kom upp vid 9 och hann nätt och jämnt och skynda till min upphämtningsplats vid 10 innan jag försvann från området.
Jag ska ta tag i arbetet med en F.A.Q. framöver, men jag har lagt upp en temporär sida där folk kan skicka in sina frågor och få svar i kommentarer så länge. Den sidan återfinns på https://bortom.nu/faq/
18 januari 2012 kl. 10:30
Så om jag misslyckas med mitt slag så får jag ingen njutning men min partner får det? Borde det inte vara så att man blir duktig både på att tillfredsställa sin partner och att veta vad man själv tycker om så att man kan dirigera situationen bättre? Sen så borde väl den person som lyckades ändå kanske inte vara så himla nöjd över sexet om nu h*ns partner inte hade så roligt? Eller är det endast den fysiska njutningen vi talar om? Och i så fall, är det orgasm man rullar tärningen för eller är det möjligt att recensera sex positivt utan att alla får orgasm?
18 januari 2012 kl. 11:36
Det underlättar ju så klart att njuta av något om man vet vad man vill ha, men bara för man vet vad man vill ha så betyder det ju inte att partnern kan leverera det man önskar. Eller hur?
Reglerna är ju som sagt var inte speltestade (utan mer ett förslag hur man kan hantera det regelmässigt), men vill man går det använda positiva modifikationer på sin partners slag om man högljutt dirigerar sin partner till en egenhändigt uppnådd extas.
Välkommen till bloggen förresten, Recca! 🙂
18 januari 2012 kl. 12:22
Tack för välkomnandet. 🙂
Jag menar inte att man likt en sado-drottning ska bestämma över sin partner och få denne att lyda minsta vink, utan att man gemensamt visar vad man gillar. Att säga: Åh, det där är så skönt borde kunna tolkas som en indikation över vad man tycker om och vill se mer av. Sex handlar ju inte bara om den personliga njutningen (iaf inte frivillig sex). Om man då rullar en tärning som bara avgör hur man själv upplever sexet så uppstår inte den kemi som dels regelförslaget beskriver, och dels jag anser att sex är.
Angående positiva och negativa modifikationer tycker jag att det kan vara en tuff värld att beträda. Dels finns det ett godtycke kring det hela. Men sedan måste man traska en ganska smal väg där man avväger mellan hur många modifikationer och vad man modifierar utifrån i syfte att spegla realism, samt hur mycket man vill att tärningar ska styra spelet och hur trist det egentligen blir att sitta med regelboken i ena handen och tärningen i den andra.
Det vore bättre om man istället använde någon form av ”contested rolls” där man rullar flertalet tärningar över en tid. Tyvärr är ju den typen av lösning jäkligt tråkig då det tenderar att få spelet att bara handla om tärningsrullandet.
Jag skulle nog hellre använda mig av Fitm. Fortune in the middle. Deklarera syftet för situationen. Sedan rulla tärningen och beskriva utifrån resultatet.
18 januari 2012 kl. 16:22
Jag menade inte heller att sexet ska bestå av en dominant sadodrottning, utan att man kommunicerar vad man gillar (”Ja… Just där. Sakta ner… Jaaaa… *mys*” eller ”Hårdare! *högljutt stön* Ja! Jaaa!!!” typ). Man vägleder ju varandra med ord – eller så enkla saker som beröringar och liknande – under akten. De där små intima aktionerna räknar jag även in i det jag skrev ovan. Får be om ursäkt om jag var otydlig där.
Just det där du skriver med flera slag kan jag hålla med om, särskilt om man vill försöka skapa en mer nyanserad bild. Med kommande Leviathan får du en regelmotor där du kan använda konfliktreglerna för att skräddarsy en sådan situation på ett förhoppningsvist intressant sätt. Och då etablerar man intentionen innan så man får då även in Fitm som du skriver.
Nu tror jag i och för sig personligen att sex används bäst då det beskrivs översiktligt och stämningsfullt (”Ni kysser varandra djupt och faller tillbaka i sängen tät inslingrade i varandra… Nästa morgon vaknar ni båda upp med ett varmt leende på era läppar.”). Måste man lägga in en prestation och tillfredsställande i det hela görs det nog bäst med ett enkelt slag, än ett djupt beskrivande av sina handlingar (”A: Jag kör en stöt. B: Okej, jag kontrar med en smekning!”) för det blir lätt lite… gubbsjukt. Och creepy.
18 januari 2012 kl. 18:24
Jag har själv faktiskt inte känt att det varit på sin plats att ha så mycket sexuella beskrivningar i rollspelet. Jag är rätt så blyg av mig i sådana sammanhang – eller snarare i sammanhanget rollspel + rollspelsnördar + sex. Jag skulle nog egentligen ha mycket nöje av att våga rollspela sådant men när läge för sådant uppstår i den gruppen som jag spelar i just nu så blir det mest skämmigt.
Men jag tror att du är inne på något där iom Leviathan. Fitm gillar jag jättemycket sedan jag började köra med det. Jag följer det inte slaviskt men det är roligt när man får tillfälle att låta spelarna bestämma vad som händer. Om inte annat får de ju uppfylla sin bild av sina karaktärer och inte se dem filtrerade genom min vision. Det är så jag vill spela också när jag inte spelleder.
Översiktligt och stämningsfullt låter faktiskt som nåt jag skulle kunna hantera t.om. i min spelgrupp. ^^
18 januari 2012 kl. 19:36
Jag tror det blir lättare att föra in beskrivningar kring sex och romantik så länge man har en grupp med både killar och tjejer. Det är i alla fall min egen erfarenhet: att en grupp av bara killar beskriver sex med varandra gör det ofta väldigt ytligt och man lätt hänfaller till klichéer. När det är med åtminstone en kvinna med så blir seriositeten betydligt högre. Killar vill generellt sett inte göra bort sig inför tjejer, så de brukar skärpa till sig då. Ibland saknar jag verkligen att en grupp som är bättre könsfördelad (ja, inte bara för att kräma in sexscener, utan för att det ofta blir mer seriöst överlag).
Men… det viktigaste med att skildra sex är att göra det på ett sätt som alla är bekväma med. Folk ska inte behöva skruva på sig olustigt i stolen medan någon vill leva ut en dåligt beskriven sexfantasi. Sex kan vara väldigt vackert, men det är också väldigt lätt att göra den väldigt tacky.
18 januari 2012 kl. 22:57
Shit vad du funderat över det här. Men jag håller med helt och hållet.
Synd att det inte går att spela rollspel med ens pojkvän, för då hade jag ju lugnt experimenterat med lite mer inlevelsefyllda scener. Haha.