I varje genre finns det gott om olika klichéer som dyker upp. Ibland är de roliga att skratta åt, i andra fall kan de vara användbara. Bakom dagens något försenade lucka finner du en blandad skara skräckklichéer.

Skräckklichéer

Alla har väl en motorsåg i garderoben? I fler än ett fall påträffar man föremål på ställen det egentligen inte finns någon som helst logisk grund till att de skulle finnas.

Arvet. Flera personer har fått ett arv från en avlägsen släkting som inkluderar en herrgård/villa/gammalt slott. Allt som oftast står inte allt rätt till i byggnaden. Någonting hemskt hemsöker den.

Boktips. Se upp med vad du läser. Tar du fel bok från den dammiga hyllan i biblioteket kanske det står någonting om onämnbara fasor som ger dig en permanent bostad på mentalsjukhus.

Chockskräck. Svetten rinner i pannan då du smyger in i rummet för att se vad det var som orsakade det knarrande ljudet. Du ser en katt och tror du kan andas ut, men det är nu du ska bli riktigt rädd. Det harmlösa djuret är en varningslampa för att det inom några sekunder dyker upp någonting du verkligen borde bli skrämd av.

Dags att fly! När personerna väl bestämmer sig för att fly finns det två ställen dit flykten alltid leder, nämligen källaren eller vinden. Båda platserna är lika effektiva återvändsgränder som slutar med fler offer för antagonistens mordlust.

Déjà vu. Det är inte ovanligt att karaktären upplever någonting hemskt i unga år som hemsöker hennes liv senare i livet. Hon tvingas då möta den fara hon flydde från som ung för att få ett avslut på det hela.

Enstöringar. Oavsett vart man beger sig verkar det alltid finnas en ensam gammal gubbe en bit utanför byn som är inblandad i traktens mystiska händelser.

Galna människor. Mer ofta än sällan bör man lyssna på galna människor, för de vet mer om vad som försiggår än de rationella personerna.

Han har bara dödat tre av oss. Nu tar vi honom! Istället för att fly när man har chansen bestämmer man sig för att (försöka) döda antagonisten en gång för alla. Spela roll att han gått fram som en ohejdbar skördetröska hittills.

Hård som sten! Ju tuffare en person verkar, desto större är chansen att hon kommer att dö.

Ingen vill höra sanningen. Oavsett vilka bevis du har, tro inte att någon vill lyssna på dig.

Konstiga ljud? Det är bara vinden. När någon hör ett konstigt ljud i samband med att antagonisten redan mördat några så avfärdas ljudet ändå som vinden eller något annat ofarligt. Resultat? En till död person.

Lita på teknologin. Har du en massa användbar utrustning? Räkna med att den blir oanvändbar. Mobiler saknar täckning, bilen går sönder ute i obygden och ficklampan slocknar när man som mest behöver den.

Nu blir det läskigt! Då stämningen börjar stiga och det ska bli kusligare kommer alltid dimman, såvida det inte är en regnig och stormig natt det vill säga.

Nyfikenhet. Det är mörkt och skumt omkring en då man jagas av antagonisten, men då ett konstigt ljud hörs måste det undersökas. Gärna på egen hand.

Oväntad återuppståndelse? Nix. Bara för att antagonisten ligger still betyder det inte han är död. Var beredd på ytterligare en attack.

Själv är bästa dräng. Regel nummer 1 är att under inga som helst omständigheter kalla på polisen.

Vetenskapens baksida. Vetenskapsmän är allt som oftast onda. De smider illvilliga planer i sina laboratorier och skapar monster som Lichtenstein och Dr Jekyll och Mr Hyde.

Vi syns strax! Nej, det gör ni med stor sannolikhet inte. Ett bra sätt att dö är att gå ut och undersöka på egen hand. Det är lika effektivt som att skrika till monstret som jagar en var man är.

Är du ful är du god! Ser personen förvriden och ond ut? Ja, i så fall kan du räkna med att han inte alls är det. Personer som är nattsvarta på insidan är aldrig det på utsidan. Stirrar den hiskeliga puckelryggen på dig har du inget att oroa dig för.

Är du ful är du ond! Som ovan, fast istället för att vara god är personen raka motsatsen. I äldre verk inom skräckgenren var ofta det fysiska en manifestation av karaktärens mörka inre. Med andra ord, ser en person skrämmande ut med något förvridet attribut räkna med att det är fara och färde på gång!