lekamedelden_produkterIdag tänkte jag dela med mig av en spelrapport som jag fick om Leka med elden för ett tag sedan. Personen, låt oss kalla hen S, ville ha en snabb och enkel berättelse för några oerfarna aktörer. Jag rekommenderade henne Leka med elden eftersom det trots allt var till sådana aktörer som jag skrev rollspelet. Sagt och gjort, S satte sig in i det, lät sedan sina aktörer hitta på egna karaktärer och spelade igenom det.

Efteråt skrev S en ganska uttömmande rapport om hens upplevelse av Leka med elden. Det är den som jag tänkte dela med mig av idag. Dels för att jag tycker det är en bra spelrapport som andra kan ta efter, dels för att den är intressant som inspiration om man själv ska spelleda Leka med elden. S gjorde några förändringar för att passa sin spelgrupp och det är så man bör tackla alla berättelser i min mening. Anpassning är en av berättarens viktigaste uppgifter.

Jag fick ihop tre tjejer (varav en som jag kände sedan tidigare, de andra två var hennes barndomsvänner). Bad de att hitta på sina rollpersoner, de är grannar. En av tjejerna hade tidigare spelat en session där de hade spelat magiska djur med någon superkraft, och den jag kände sedan innan körde jag ett ihopflummat viktorianskt steampunkinspirerad deckarmysterium med ett gammalt egyptiskt föremål (gillar egyptisk mytologi!). Annars har de inte spelat så mycket rollspel förut, fast de läser väldigt mycket fantasy (långt mer än mig), ser på sådana TV-serier och filmer och gillar anime, manga och fanfics.

Rollpersonerna var:

A – tuff med lite anger issues i skolan. Charm 1, Fysik 8, Intelligens 4. Specialiteter: Slagsmål, språk.

E – den charmiga. Charm 8, Fysik 4, Intelligens 3. Specialitet: Mörkersyn.

B – hemskolad med hippies till föräldrar, därav namnet. Charm 4, Fysik 4, Intelligens 7. Specialitet: Uppmärksam.

Förberedelser/setup

Jag hade förberett genom att läsa häftet ca 1,5 gånger och skrev ut exempelrollpersoner och klippt ut kopia på våningsritningar. Läste också snabbt spelleda skräck-tråden från förra året på bussen dit.

Hittade också till din lista på stämningsmusik på Bortom.nu vilket funkade väldigt bra. Det roliga var att en av tjejerna var en gamer så hon kände igen några låtar från spel (och jag har ingen aning om vilka associationer hon fick).

Vi tände en massa ljus på bordet och släckte ner det mesta i rummet, datorn som spelade musiken fick dock vara på.

Förklarade systemet med att sätta ut poäng, exempelpersonerna var väldigt bra för att se hur de kunde lägga upp poängen och färdigheter man kunde ha. Jag fick låna en faktabok ”Övernaturliga krafter” att ha som spelledarskärm för att rulla in tärning, det hjälpte säkert XD

Det som inte hjälpte var dock att jag var tvungen att snyta mig var n:te minut (och kom hem mycket snorigare än vad jag började med!).

Själva äventyret

Läste upp de första texterna för scen 1 och 2. Det kom fram ganska snabbt att även om tjejerna var goda vänner var det verkligen ett kusligt hus. Motivationen brast där ett tag, och i mitten hittade jag spontant på en uppdragsgivare från skolan som skulle bli författare och skriva mysterier och outsourcade sin research till tjejerna som ska utforska det gamla spökhuset vilket funkade lite bättre.

Jag tror att de fattade ganska snabbt in på spelet att det var skräck. Fast de var väldigt duktiga spelmässigt, gjorde allt försiktigt och jag lotsade fram till sista scenen.

Först gick de in genom hålet i häcken, sedan lekte jag mycket med illusioner och saker som verkar hända. Eller inte. Jag lånade mycket från tråden genom att låta kusliga saker hända ett litet tag, och sedan sluta.

De fick upptäcka benet bland löven och kom fram till ladan. Hon som spelade B kunde koppla tecknet som fanns på dörrarna ganska snabbt till Tyr och de andra hakade på rätt så bra. Tydligen kunde alla runt det spelbordet sin nordiska mytologi utom jag. 😛 Turligt nog kom de inte ihåg mer än vad som jag gav på deras tärningsrollsresultat! Sedan smög de sig försiktigt in, gav beskrivning på lie, stege och ljudet som kom från stallbåsarna. Alla tre försökte titta, men jag beskrev sjukt flummiga saker (och erkände efteråt att det egentligen bara var råttor!)

Sedan var det paus med glögg och fika! Mysigt och lite avbrott i musiken.

Därefter så gick de fram till ståldörren och A ryckte tag i det… inte så jättmycket. Jag körde med klampande ljud mot bordet och tjejerna bestämde sig för att springa iväg och gömma sig nära häcken.

Så blev det mer beskrivning av måne, ljus, vind och sådant. Och en skugga vid dörren, som en av aktörerna såg. De andra såg inte det. (Också ett försök till att utnyttja rollspel skräck-tekniken) De var typ sugna på att gå därifrån, och fast de hade fattat att det ligger ett äventyr (och att det lär nog inte sluta bra) i huset…

Så framåt marsch! Jag lät de hitta det öppna fönstret, beskrev lite handtag och stuprännor och sådant så de körde på min väg (undrar om det är för railroadat, men tänkte att någon lösningsförslag måste de få). Vet inte riktigt hur man lägger upp sånt på ett bra sätt för rollspelsnybörjare… kanske du har några idéer?

Därefter var det spelunking på tredje våningen! De kikade inte in i några av rummen där, smög nedför trappan och såg boken men failade på run-rollsen för att kunna få ut något mer av boken. Sedan såg de in igenom nyckelhålet (mörkersyn) till Sigmunds rum, därefter kände de att det var dags att äventyra lite (plus nyckelhålsvisionen av muren var ju rätt skum?) och öppnade allt supertyst. Väckte dock inte den Ulf som sov… och ungefär där skyndade jag på genom att få upp Hedda uppför trappan och locka barnen med sig ner till middagen.

Däromkring insåg jag att jag hade nog inte satt mig tillräckligt mycket i rollpersonerna för att kunna spela dem på ett riktigt övertygande sätt (plus att jag inte ville skrämma vettet ur tjejerna så att de inte skulle kunna sova på länge…)

Så det blev lite forcerat ner, introduktion till familjen. Tjejerna kände ju direkt igen referenserna på kroppsdelar som var borta, det var duktigt! Höll på att glömma bordsbönen! (och sa ibland för lite dekorationer till vissa av rumsbeskrivningarna men körde på). Spelade att Sigmund spanade in först A, fast hon har för låg charm, så det fick bli Ellie… tills hon sa att hon var vegan/vegetarian (och det verkar ju inte vara OK utifrån bakgrundsdelen) så då blev det fokus på B. A försökte komma undan med att vilja gå på toa och ha vinterkräksjuka (total lögn, of course! XD)… och då valde jag att låta Björn gå upp och ge dom deras överraskning!

Själva slutet var nog ganska antiklimatiskt, Björn kom ner med yxan i högsta hugg, killarna slöt upp och eftersom A pratade mest blev hon utvald som offer. De försökte göra fysiskt motstånd vilket failade (statsen för familjen är ganska bra…)

Så A blev besatt, jag gav henne det nya bladet. Dock så tror jag att hon ansåg spelet för sin del som ”game over” och hade svårt att spela ond och/eller meja ner sina vänner, så jag klev in och styrde den figuren också som tog Björns yxa och började klyva de kvarvarande tjejerna. De fick några försök att ta sig undan (givetvis misslyckade) och alla dog som köttslamsor. Försökte att hålla beskrivningen relativt o-brutal för det var redan ganska sent och jag ville inte riktigt skrämma dem så himla mycket!

Körde någon epilog, fast det hänger inte riktigt ihop om demonen ska bli stark och ta över världen… så fick spontant hitta på att det finns typ andra sekter i landet som är på den goda sidan och utredde detta efter ett antal år, varvid demonen blev kickad och sedan kunde polisutredningen lösa mysteriet och något dyker upp i Nerikes Allehanda (jag älskar att du lade in lokaltidningens namn!)

Höjdpunkten

Någon gång i mitten (innan kidsen gick in i huset) så fick de slå ett slag var för rykten de hade hört om huset. Detta för att de ville veta lite mer om spökhuset… och där låg nog kvällens höjdpunkt.

Rykte nummer ett var om det där med Tyr-märket och då blev det lite mer mytologi kring Tyr som kom från häftet (vilket de också kände igen! – mina minions är väl litterärt bevandrade?

Rykte nummer två var att en person hade blivit ett spöke efter att ha mixtrat med en massa destillerade ädelstenar för att skapa ett evigt livselixir (där hade jag totalt hittat på allting, lånade lite från philosopher’s stone, lite från Greveholmjulkalendern etc).

Rykte nummer tre… var om några barn som hade varit där, petat runt och plötsligt något som hade YLAT (här skrek jag till ordenligt vilket fick de att hoppa till rejält – helt perfekt timing då de inte var beredd på detta!) och sedan en swoosh! (såklart Algot, snodde loftet-scenen då karaktärerna inte vågade utforska ladan mer efteråt och aldrig klättrade upp). Detta var i särklass det mest lyckade och inlevelserika stud i spelet. De blev riktigt chockade och rädda!

Spelandet/SL-stil

Jag försökte utnyttja mörkret i rummet med ljus och bakgrundsmusiken som stämningsskapare, tror att musiken hjälpte jättemycket så tack för din playlist!

Annars så kunde jag bryta av beskrivningar med försök till humor. T.ex. när de ska spana igenom ett nyckelhål så kunde jag konstatera att det blir mörkt Spelarna snackade ofta med varandra och lade upp en plan innan de gick in i nästa scen/del vilket jag tycker var ganska kul och smart.

Tyvärr fick hon som spelade högt i Charm inte utnytta sin egenskap så mycket, det är delvis mitt eget fel för att jag inte hade läst på karaktärerna så mycket och därför inte kunde prata bra kring dem. Ska försöka komma ihåg att balansera det i framtiden.

Annars funkade systemet bra, jag tycker om enkelheten i den. Däremot undrar om jag om det finns några ”bör” i antal specialiteter man kan köpa? Initialt funderade någon på att lägga 11 poäng på grundegenskap och 4 extra specialister? Det är ganska mycket känns det som…