Ibland händer det att man inte har någonting att göra och då kan det vara roligt att googla sitt eget namn på nätet. Det är dock sällan som jag har tid över så jag gör sådant då jag egentligen borde göra någonting annat. I alla fall, jag gjorde nyss en googling på Bortom och sprang på Åsa Roos blogginlägg från 5 januari där hon talar om konvent. Där fanns det en kommentar från Henrik som fick mig att sucka lite överseende.
Det han skrev var:
jag har t ex svårt att se att vanitypublicerade rollspel som Noctum, En Garde (sic!) och Bortom kommit till för att man brinner för att ge sveriges (sic!) spelköpare en unik och högkvalitativ produkt utan snarare för att man vill se sitt eget namn i tryck.
Det är inte svårt att utifrån kommentaren av döma att han sågar Bortom med fotknölarna (och även om jag inte är helt säker så tror jag Henrik är samma person som recenserade Mindless Gamings andra rollspel, En Garde!, med en brutal sågning i Fenix). Jag har absolut ingenting emot en sågning. Trots allt är det någonting rent subjektivt som baserar sig i smak och det är bara hälsosamt att alla inte tycker likadant.
Vad som får mig dock att sucka är att en person sätter sin egen smak som en som mätare på vad som är kvalitativt och borde få existera. Det här är inget ovanligt, utan det finns många personer som har liknande åsikter inom musik- och filmkulturen. Allt måste vara originellt och helt unikt för att det enligt självutvalda tyckare ska ha existensberättigande.
Varje gång jag ser det så skakar jag på huvudet. Strävan efter det unika och originella är inte vad som ger existensberättigande för ett spel, en film eller en låt. Faktum är att om det var så skulle allt som skapades vara mer eller mindre meningslöst för snart skulle det införlivas i det vardagliga och då förlorar sin kvalité. Jag köper inte det tankesättet.
Inte heller köper jag åsikten ”Jag gillar inte det här, så då saknar det mening”. Jag menar, bara för att jag inte gillar någonting så betyder det inte att det inte borde få finnas. Man kanske inte ens tillhör målgruppen för produkten och ska man då bestämma vad andra får gilla och inte gilla?
Jag erkänner att jag just nu är påverkad av kurslitteraturen jag läser nu. Håller nämligen på att djupdyka i Pierre Bourdieus fältbegrepp och de berör just de här delarna. Det är där tydligt om hur åtskillnad mellan fin- och fulkulturen görs, vilket är exakt vad som Henriks kommentar handlar om. Den dominerande gruppen strävar efter defensiva strategier för att utmanövrera nykomlingarna eftersom det inte passar elitens doxa.
Bortom för mig är inte ett vanitypublicerat rollspel. Tvärtom. Det är ett kärleksprojekt som jag arbetade med i sju år innan det ens släpptes i tryck. I starten fanns inte ens tanken att publicera det. Bara för att jag inte valde att försöka vara svårtillgänglig på liknande sätt de avantgardiska filmerna är då de underkastar sig smaken hos kulturelitens tyckare så betyder det inte att Bortom saknar kvalité. Men som sagt var, jag tar fulkultur över finkultur alla dagar i veckan. Jag önskade bara att trenden att ogiltigförklara det som inte är så kallad finkultur skulle dö ut, för det är knappast något produktivt eller hälsosamt.
PS. För övrigt vill jag bara tillägga att Roos krönika är mycket läsvärd. Jag instämmer i det mesta som hon skriver. För mig är målet i allt skrivande att beröra, inte att vara häftig. Synd att det inte verkar vara en självklarhet. 🙁
18 mars 2008 kl. 12:47
Håller med om att åsikter om vad som är finkultur, och vilka verk som egentligen borde få spridas är tröttsam (se svar i orginalblogg-inlägget).
Sen är jag inte så överförtjust i Bortom då jag tycker det är lite för brett för min smak, men jag vill här ändå passa på att ge min uppmuntran till fortsatt skapande! Lycka till i fortsättningen.
18 mars 2008 kl. 13:52
Alltid skönt att se att jag inte är ensam om en åsikt. Särskilt en som jag tycker är rätt självklar. Ditt inlägg tar upp mycket som jag helt kan instämma med.
Du har helt rätt i att Bortom är väldigt brett, vilket som du antyder i ditt svar på den andra bloggen är ett resultat av ett fokus för att samla in många spelgrupper.
Jag är medveten om att det inte tilltalar alla, särskilt de mer rutinerade rävarna inom genren.
Bortom har dock sin egen mytologi och därmed också en mer nischad del. Den kommer skildras i den tredje modulen (först kommer en bok som fokuserar på spelet och dess möjligheter, sedan en kampanjplats), Gaias hjärta.
Där tror jag av känslan av bredhet försvinner – och för många av de mer rutinerade, även får en mer känsla av en mer ”egen” värld.
Tackar dock för lyckönskningarna och uppmuntran. Sådant är aldrig fel att få. 🙂
20 november 2008 kl. 7:02
Det var värst vad självsäkert du uttalar dig om mina innersta tankar efter att ha läst en sex raders kommentar på en blogg. Och en av de saker du sätter inom citattecken är någonting jag inte sagt ö h t. Känns som ett lite värre övertramp än att missa att En Garde! ska ha utropstecken i slutet.
20 november 2008 kl. 10:32
Det var aldrig tänkt som ett citat, utan var mer en summering av attityden som förekommer inom flera fält. Som du ser tog jag i stycket innan upp musik och film som ytterligare exempel. Det är alltså en underliggande attityd i många olika medium och är inget som syftar specifikt till dig.
Med andra ord, posten är inte tänkt som ett personligt påhopp som du verkar uppleva det som utan jag bemötte endast vad jag tyckte var fel med ditt inlägg och som återkommer även hos andra tyckare inom andra medium också.
Jag diskuterar gärna djupare med dig här rörande den egentliga sakfrågan om du så önskar. Alltså: Varför kan inte ett rollspel (eller vad som helst) vara ”högkvalitativt” utan att vara ”unikt” (båda dina ord, den här gången)?
21 november 2008 kl. 11:26
Den ”egentliga sakfrågan” är väl snarare att du gör mig till allmän representant för en massa åsikter jag inte alls har. Jag har t ex aldrig sagt att Bortom eller något annat spel inte skulle få existera, jag har inte sagt ”jag gillar inte Bortom, alltså saknar det mening” etc etc. Jag tycker du ägnar dig åt en s k straw man-teknik, d v s att du hittar på att jag har en massa åsikter och att jag har sagt en massa saker, som du sedan ägnar dig åt att bemöta. ”Bara för att jag inte valde att försöka vara svårtillgänglig på liknande sätt de avantgardiska filmerna är då de underkastar sig smaken hos kulturelitens tyckare så betyder det inte att Bortom saknar kvalité.”, wow liksom, vad stod det i min kommentar som fick dig att tro att jag har avantgardistisk film som måttstock för independentproducerade svenska rollspel?
Om du läser vad jag skriver så säger jag inte alls att ”högkvalitativt” utesluter ”unikt” eller att ”högkvalitativt” och ”unikt” är samma sak. I det här fallet ska man nog tolka det som att jag tycker att spelen i fråga är _vare sig_ högkvalitativa eller unika.
Och för att förtydliga: Fortsätt för all del att producera Bortom, grejer till Bortom, och andra spel med för den delen. Sverige behöver fler rollspelsproducenter, inte färre. Jag ifrågsatte mer vad motivet var: ger man ut spel för att man vill ge en publik något ”bra” (vad nu bra är), eller är det mer för att man vill tillfredsställa egna behov? Som jag tolkar din egen kommentar är det i ditt fall lite av båda och det är väl gott så.
_Jag_ tar gärna en debatt om att svenska rollspelsproducenter, vare sig de är indie eller inte, inte alltid tänker särskilt mycket på publiken/köparna/kunderna när de gör spel. Det var det _jag_ ville säga med kommentaren.
Men jag antar att fortsatt debatt riskerar att leda till att vi bara fortsätter att missförstå varandra.
21 november 2008 kl. 13:45
Jag tar inte illa upp av debatt, så jag har inget emot att debattera det vidare. Jag tycker definitivt den åsikten fanns där mellan raderna, men det är mycket möjligt att jag misstolkade dig. I så fall ber jag om ursäkt.
Jag har aldrig sagt att Bortom ska vara unikt. Lögnens slöja, grundreglerna, är tänkta att vara generella, enkla och lättåtkoliga. Så där kan jag hålla med dig, men det skulle intressant att höra varför du inte tyckte det var högkvalité. Om du har tid och lust får du gärna göra en ”minirecension”.
Intentionen med Bortom: Lögnens slöja var att ge ut ett enkelt rollspel som ska kunna tilltala särskilt nybörjare. Jag tycker det behövdes ett sådant spel och det var också främsta motivet till att jag pitchade till Mindless Gaming. Sedan går det ju aldrig frångå att det är skönt att bidra till rollspelsmarknaden med något, men det var aldrig den drivande kraften hos mig.