Anakronismer är en berättelse om främlingskap: att stå utanför den gemenskap som finns i ett samhälle och att inte riktigt känna sig hemma. Berättelsen utspelar sig i den engelska staden Rustoncrowe där karaktärerna får bekanta sig med både staden nutid och förflutna. Karaktärerna kommer få känna sig allt mer som främlingar i sin egen hemstad ju längre berättelsen förflyter. Kommer de kunna skaka av sig den känslan och finna ro?

Boken

Boken innehåller följande:

  • En komplett berättelse med flertalet speldokument.
  • Beskrivning av samhället Rustoncrowe och dess invånare för år 1922 och 2011.
  • Berättelsefrön som kan användas till att förlänga berättelsen eller skapa egna berättelser kring.
  • Råd och tips för att gestalta karaktärer på 1920-talet.
  • Färdiga karaktärer som går att användas till berättelsen om man inte vill göra egna.

Själva boken är tryckt i formatet crown quarto (något mindre än A4) med mjukpärm. Inlagan är svartvit och ligger på 92 sidor. Hela boken är digitaltryckt.

Trivia

Anakronismer var ursprungligen en konventsberättelse som arrangerades på GothCon XXXV. Alexander Hallberg, en av arrangörerna av konventet, rekommenderade folk att spela Anakronismer i podcasten Märklighetstroget, veckorna innan konventet gick av stapeln.

Berättelsen har expanderats rejält sedan konventsberättelsen, framför allt med en längre introduktion som presenterar viktiga element i Anakronismer.

Ursprungligen var Anakronismer tänkt att utspela sig under 1600-talet, 1800-talet och 2000-talet där berättelsen centrerades kring Jason och Amy, som i den slutliga berättelsen är betydligt mindre centrala. Aktörerna skulle också få ha bytt karaktärer varje gång det blev en ny tidsperiod.