Frågor och svar (F.A.Q.)

Här kommer du i framtiden finna ett flertal frågor som folk brukar ha om Bortom, såväl världsmässiga som regelmässiga saker. Under tiden kan du ställa frågor i kommentarerna om det är något du har funderingar kring. På så sätt får jag också reda på vad ni vill ha svar på.

Det går givetvis bra att ställa frågorna på forumet också.

10 svar på “Frågor och svar (F.A.Q.)”

  1. W skriver:

    Okej, en fråga angående erfarenhetspoäng vid skapandet. Det står att man skall ge sina spelare 30-40 EP beroende på karaktärens erfarenhet vid start. Skall dessa 30-40 EP fördelas över både Egenskaperna och Färdigheterna, eller får man nya EP per grupp av värden? Just nu står det bara att man skall ge sina karaktärer 30 EP på båda platserna i boken, vilket förvirrar det hela lite.

    Tack i förhand!

  2. Robert Jonsson skriver:

    Du ger 30 eller 40 erfarenhetspoäng att köpa egenskaper beroende på hur erfaren du vill att karaktärerna ska vara. Egenskaperna är nämligen en bra grund att bli allround i spelet eftersom de är färre än egenskaperna och därmed används oftare. Standard för färdigheterna är 30 erfarenhetspoäng, vilket du som berättare givetvis också kan modifiera uppåt eller neråt.

    Men som standard ges 30 erfarenhetspoäng (sammanlagt 60) till både egenskaper och färdigheter om karaktärerna inte övernaturligheter innan spelets början. Har de gjort det, skulle de få ytterligare 10 erfarenhetspoäng att lägga på egenskaper (vilket gör att det sammanlagt blir 70 erfarenhtspoäng).

  3. W skriver:

    Hej igen, här kommer jag med ytterligare en fråga!

    Jag håller på att skapa en ”Berättarskärm” åt Bortom, och detta har fått mig att granska reglerna mer noggrant, vilket leder mig till följande fråga:

    Låt oss säga att två personer , A och B, har hamnat i en knytnävsfight. A med högst initiativ väljer att gå till attack och B väljer att försvara sig. Detta leder till att både A och B har förbrukat sina handlingar denna runda, och nästa runda kan påbörjas (Ingen har några extra handlingar). Här börjar problemet, för hur B än gör så kommer han aldrig att få chansen att utnyttja sin handling utan att skada sig. A kommer alltid vara där och tvinga B att försvara sig, och om B nu väljer att ta smällen så kommer han ändå att hamna i ett enormt underläge då A kan utnyttja taktiken om och om igen. Kan tyckas lite orättvist.

    Jag undrar om jag har missat något som balanserar detta? Det känns som om initiativet har en alldeles för obalanserad fördel då ett försvar sväljer en handling. Hade det inte varit bättre att ge B en minusmodifikation på sin handling, för att åtminstone ge honom en chans?

  4. W skriver:

    Vinner B slagväxlingen gör han ju skada… Jag är dum och blind. Glöm att jag frågade, och ursäkta för att jag spammar er F.A.Q! 🙂

  5. Robert Jonsson skriver:

    Du slog huvudet på spiken dock så det finns inte så mycket mer jag kan tillföra. Tveka inte att ställa frågorna här – ibland kommer man ju själv på svaren efter att man formulerat problemet för sig själv. Huvudsaken är ju att problemet blir löst.

  6. Marcus skriver:

    Hej Robert!
    Vill först bara säga att jag verkligen älskar Bortom, känslan man får av att spela det, lätta och effektiva regler, ja allt. Hur som helst har jag och mina kompisra spelat Bortom en hel del och då ofta använt oss av dina färdiga äventyr. Har några gånger skrivit lite eget, och det har blivit ganska bra, men ger tyvärr inte samma ”Bortom” känsla som dina. Tänkte att det skulle vara kul ifall det nån gång skulle komma nån slags spelledar bok, där det utförligt står hur man ska skriva ett bortom äventyr. Behöver dock inte vara en hel bok, men skulle vara kul att veta hur du gör.

    Mvh -Ett stort Bortom fan

  7. Robert Jonsson skriver:

    Hej Marcus!

    Roligt att du gillar Bortom. Det du efterfrågar finns faktiskt redan skrivet: det är en del av den kommande boken Visioner och fantasier. Med andra ord, när den boken blir tillgänglig kommer du förhoppningsvis kunna skapa äventyr med tydlig Bortom-prägel. Jag går in på olika tekniker och har ett övergripande kapitel om just hur man går tillväga för att skapa en berättelse.

    Just nu ser vi över intresset för den modulen. Gör gärna din röst hörd genom att gå till http://www.mindlessgaming.se/ och rösta i pollen (finns i vänstra spalten).

  8. Marcus skriver:

    Det där låter jätte bra! Ser med stor förväntan fram emot boken:D

  9. Mike skriver:

    Är inte Bortom ett plagiat/starkt inspirerat av KULT?

    Ingenting ont i det men är det inte därifrån många av idéerna kommer med scenarion/äventyr/berättelser som utgår ifrån karaktärernas karaktärsdrag/bakgrund istf det klassiska ”ni får ett uppdrag” ?

    Även om Bortom inte innehåller nefarier, demiurgen etc så får jag iaf känslan av att det är KULT som inspirerat spelskaparen i första hand. Även KULTs författare tycks ju fått inspiration från Angel Heart, David Lynchs berättelser, Twin Peaks etc.
    Bara en liten undran sådär…

  10. Robert Jonsson skriver:

    Hej Mike!

    Det här är en fråga som dyker upp emellanåt och jag klandrar inte de som ställer den. Då jag skrev Bortom: Lögnens slöja var tanken att erbjuda ett regelverk som kunde täcka all sorts skräck och resultatet blev då att mycket av Bortoms egna stämning helt försvann.

    I och med Visioner och fantasier visas det på hur berättelserna kan byggas och där blir det lite tydligare med skillnaderna. Men det är framför allt i berättelserna som skillnaderna står ut. Ser du till Kolonnerna skulle möjligen Den fjärde kolonnen kunna fungera som Kult-äventyr, men den ödsliga och uråldriga skräckstämning som sprids i Den femte kolonnen är väsenskilda. Ser vi till Ankronismer handlar det inte alls om en Kult-stämning, utan det handlar om en annan sorts skräck.

    För mig har Kult en strålande bakgrund och mycket bra idéer, som präglas av en mörk, våldsam och ibland ganska in your-face stämning. Det ska vara obehagligt. Bortom i sin tur handlar mer om det mystiska som anas i vardagen och sakta eskaleras till en mer påtaglig del i karaktärernas liv (vilket reflekteras av berättelsenivåerna i Visioner och fantasier). Eskalerandet är inte unikt från Kult, men vad det eskalerar till är det. Det handlar istället om en skräck som är mer surrealistisk och gåtfull, än det mer köttslig.

    Och där Kult hämtar mycket av sina tankar ur gnosticismen till den bakomliggande metafysiken, hämtar Bortom betydligt mer från buddhismen. Det här är något som blir betydligt mer tydligt i Gaias hjärta som skrivs nu (och som borde varit med i grundreglerna anser jag idag). En försmak finns dock i våra metafysikavsnitt i podcasten Bortom: Bortom.

    Men allt det här är saker som inte framkommer i grundregelboken Lögnens slöja, och som jag idag ångrar att jag inte hade med där. Så jag förstår om folk bara ser likheterna mellan de två svenska skräckrollspelen, särskilt eftersom tanken med boken var att du ska kunna spela Kult-äventyr med dem (likaväl som Call of Cthulhu- och Zombie-splatterpulp äventyr).

    Triviainformation: Den ursprungliga inspirationen kommer från tv-serien MillenniuM och Virgin Steeles skiva Invictus. 🙂

Skriv en kommentar

Copyright © Bortom
Bästa rollspelet 2007 enligt speltidningen Fenix

Design by Thord Daniel Hedengren
Powered by Notes Blog and WordPress