En mördare är på fri fot! Ett mord på en familj har skett under brutala omständigheter i deras hem och har blivit uppmärksammat. Polisen misstänker Jack Tingle som är de två barnens far och gift med modern. Det finns bevis på brottsplatsen som knyter honom till mordet men man finner inget motiv till våldsbrottet. Inte heller finner man några spår vart han har tagit vägen.

Karaktärerna är lämpligen någon typ av personer som strävar efter att utreda saker, privatdetektiver eller poliser fungerar alldeles utmärkt. De kan även vara konsulter som tas in av polisen, exempelvis Faith. Det ger dem en lämplig anledning att börja gräva i brottsfallet. Andra alternativ kan vara att de är goda vänner till Jack och söker efter en anledning till vad som drev honom till att mörda sin familj eller för att motbevisa polisen.

Jack Tingle är bara ett förslag på ett namn. Han kan relativt enkelt ersättas med en berättarperson som redan förekommer i spelgruppens berättelse.

Handling

Förslagsvis börjar berättelsefröet med att karaktärerna blir tilldelad fallet och får sätta sig in i det. De får ägna sig åt saker som förhör av bekanta till familjen och Jack för att skapa sig en bild av honom och familjens relation (om de inte redan har det). De kommer behöva undersöka brottsplatsen själva och även söka efter platser som Jack kan tänkas gömma sig på. Försök måla upp allting som ett vanligt detektivscenario.

Vad karaktärerna inte vet är att en av dem nyligen råkat tända en liten själsgnista och på så sätt väck fått en psykonautisk gåva. Hon kan få sinnesintryck av att ta på föremål som använts i situationer där känslor varit starka. Denna förmåga kallas för psykometri. Speltekniskt innebär det att karaktären får den esoteriska färdigheten psykonautik (psykometri) 1. Det bör komma som en chock och gärna få karaktären att tro att hon är galen och inbillar sig i början.

Med gåvan kan psykometrikern få fram extra information om Jacks mentala tillstånd som annars inte går att finna. De olika föremålen och ledtrådarna som psykometrikern kan få fram är:

Mordvapnet. På mordplatsen återfinns den blodiga kökskniven som användes för att mörda frun och barnen. Den ligger på golvet i matsalen bredvid de tre liken. Tar psykometrikern i kniven får han en känsla av att personen som använde mordvapnet inte hyste några som helst känslor. Såren på liken tyder på att huggen gjorts i vredesmod, men sinnesintrycken han får är att den som utfört morden inte kände någonting alls. Mordet är helt mekaniskt gjort, utan varken tillfredsställelse eller vrede.

Rocken. En bit från mordplatsen återfinns en rock som man tror är Jacks. Antagandet är att han har slängt ifrån sig rocken för att inte bli igenkänd då han flydde från hemmet. Med hjälp av psykometri kan man få fram hur Jack varit synnerligen skrämd av något. Hans rädsla är så pass kraftig att det får psykometrikern att bli extremt skräckslagen själv. Hon får slå ett skräckinjagande skräckslag med utstrålning. Skräcken kan leda till paranoia under ett par timmar.

Boken. En bok återfinns på en plats som Jack använt som gömställe efter mordet. Boken är Alice i Underlandet av Lewis Carroll och var den bok som han läste för sin yngste son om kvällarna. De känslor som psykometrikern får från boken är att Jack känner en enorm sorg och smärta över förlusten av sin fru och sina söner.

Med hederligt polis/detektivarbete får karaktärerna snart in mer information och ledtrådar. Dessa leder till Jacks senaste tillhåll: motellet Clarion’s Inn. Då man väl anländer kan man endast finna ett tomt rum. Jack verkar ha gått upp i rök. Pratar man med folk vid motellet kan ett äldre par berätta hur de såg honom ta bilen och köra bort till skogen som ligger någon kilometer bort. Bilen är inte svår att finna och därifrån kan man spåra Jack till en glänta. Det finns dock ytterligare en ledtråd att finna för psykometrikern på vägen dit.

Bilnycklarna. En bit från bilen kan man, om man undersöker platsen närmare, finna bilnycklarna på marken. Från dem kan man få fram en känsla av förvirring. Jack kan inte förstå varför han mördade de som han älskade och sorgen har drivit honom bortom gränsen för vad han klarar av att hantera. Han har tagit sig till denna avskilda plats för att ta sitt liv.

Denna ledtråd kommer vara guld värd om man vill arrestera Jack levande. Jack har försökt finna mod till att ta sitt liv ända sedan han insåg att han låg bakom mordet, men har inte varit redo förrän nu. Då Jack hör karaktärerna ser han sin chans att dö. Jack kommer att anfalla dem med sitt gevär i hopp om att de ska döda honom.

Om man konfronterar Jack med självmordsplanerna kommer han helt att bryta samman och ge upp. Jacks vittnesmål förtydligar en del saker. Han berättar hur han kommit hem och middagen var på väg att serveras när allt hände. Det var tänkt som en festmiddag då Jack skulle ha fått en befordran på jobbet. Befordran uteblev dock och då han berättade det för sin fru och sina söner började hon att håna honom. Jack kan beskriva det som skedde därefter men säger att det var som om han svävade utanför sin kropp och att någon annan än han själv utförde morden. Det förklarar den känsla som psykometrikern fick då han tog i kniven. Då Jack flydde från platsen kände han en enorm skräck över vad han gjort och vad han var kapabel till, vilket förklarar den känsla som psykometrikern fick då han tog i rocken.

Frågar man om boken kan Jack berätta dess signifikans och förklara att han tog med sig den för att ha något minne av sin familj. Jack grubblade för att komma på varför han reagerat med våld, men har inte kunnat förklara varför. Han kan spekulera i stress, men Jack vet inte säkert.

Exakt hur avslutningen ter sig beror delvis på händelserna här ovan. Antingen så dödar karaktärerna honom eller så kan de arrestera honom. I det senare fallet kommer Jack att ge upp utan motstånd och snart försjunka i ett tillstånd där han helt ignorerar omvärlden. I sitt huvud bildar han en egen värld där han får fortsätta leva lycklig med sin familj.

Jack Tingle

Jack är scenariots antagonist. Han är den jagade mördaren som tagit livet av sin familj. Egentligen är Jack en mycket sympatisk och hjälpsam man som aldrig skulle komma på tanken att skada en annan levande varelse. Han arbetar som revisor och var nyligen i åtanke för att bli befordrad till avdelningschef men missade den.

Intryck: Utseendemässigt står Jack inte ut på något sätt. Han ser rätt alldaglig ut, även om han nu när han är på rymmen börjar skilja sig från mängden. Jack bär nämligen den kostym han hade på sig till jobbet och dagarna på rymmen har gjort den skitig och skrynklig.

Skäggstubben har fått växa då han inte haft möjlighet att raka sig. Jacks ansikte är fårat av sorg och han ser sliten ut. Man får intrycket att han inte sovit alls och nu är i ett uppskärrat tillstånd.

Tvist

Jack är oskyldig till mordet. Hans kropp utförde visserligen morden, men vad ingen vet är att Jacks kropp är besatt av en demon vars drivkraft är en omättlig törst efter blod. Demonens egentliga nuvarande agenda är upp till dig. Exempel kan vara att demonen väntar på rätt chans att döda de som jagar honom (vilket i det här fallet är karaktärerna). Från att vara den jagade blir Jack istället jägaren. Eller så försöker demonen att ta sig in i vår värld men kan inte frigöras förrän Jack dör. Enklaste sättet vore genom självmord men demonen är i sitt nuvarande tillstånd inte tillräckligt stark nog att tvinga Jack till det.

Uppskäraren (demon): Uppskäraren är en mycket svag demonsort inom gruppen bestar. De besitter oftast inte tillräckligt med kraft för att ta sig till jorden i sin sanna form, utan klarar endast av att besätta folk. Det är genom dessa som de lever ut sin hunger för att döda och tortera folk som deras kroppar känner någonting för.

Det finns dock ett fåtal skrönor som berättar att uppskärare har brutit sig fram från den mänskliga kroppen (och då resulterat i människans död). I dessa berättelser beskrivs de som krumryggade, spensliga varelser med grå, slemmig hud. De saknar såväl ögon som näsa, mun och öron. Deras huvud är helt släta, men trots det verkar de inte ha några som helst problem att se sin omgivning. Deras händer är fulla av små sylvassa rakbladsliknande klor som kan användas som vapen eller för att underlätta klättring.

Ego 2, Kropp 7, Uppmärksamhet 5, Utstrålning 3.

Relevanta färdigheter: Närstrid 5, ockultism 2, rörlighet 3, spaningsteknik 3 och stridsvana 3.

Specialiseringar: Stark.

Förmågor: Uppskäraren har ingen förmåga att besätta nya personer, utan måste välja sitt offer då den träder in i världen. Kroppen som besätts får då kropp +2. Dödas kroppen som uppskäraren besatt får den slå ett lätt slag med utstrålning + ockultism. Lyckas slaget kan den bryta sig ur kroppen och ta sin sanna form. Misslyckas slaget dör de helt och hållet. I deras sanna form kan de använda sina rakbladsvassa händer till att klättra (+1 på alla slag) eller som vapen (skada: [T/2]+1).