Vad vill ni se i Gaias hjärta?

Jag har påbörjat planering för den kommande Gaias hjärta. Boken går in på hemligheterna och den bakomliggande mytologin till Bortom. Boken kommer att avtäcka många de stora grundläggande sanningarna i Bortom, så som hur skapades världen och människan? Av det skälet är den främst riktad till berättare.

Några av komponenterna som Gaias hjärta kommer att innehålla är:

  • Kosmologin
  • Själen
  • Drömmar
  • Metaplotten
  • Sista akten i Nattljus

Kosmologin skildrar de grundläggande byggstenar som världen är skapad utifrån i Bortom. Skapelsemyten presenteras och hur den hänger ihop med mänsklighetens historia. Själen är vad som egentligen är en människa (till skillnad från den fysiska kroppen), och de som vinner djupare insikt i den tar ett steg närmare sitt sanna syfte. Även drömmarna är en del av själen och har använts i flera av berättelserna till Bortom. Nu presenteras drömmarna med förslag på hur berättaren kan använda dem praktiskt i spel tillsammans med sanningen om vad de egentligen är.

Bortom har en metaplott som löper som en röd tråd i de officiella modulerna under tidsperioden för ”lögnens slöja”. Flera berättelser har redan berört det under begreppet ”Tystnaden”. I modulen förklaras det exakt vad Tystnaden är och hur du kan använda eller undvika metaplotten i dina egna berättelser.

Givetvis kommer upplösningen på Nattljus (vars första akter fanns med i Lögnens slöja och Visioner och fantasier) också att finnas med.

Ytterligare saker som jag funderar på att ta med är:

  • Magi
  • Bestiarium
  • Berättelsefrön

Det är redan etablerat att magi existerar och att det inte har något med själen att göra. Jag funderar att inkludera hur de fungerar i Gaias hjärta, men en möjlighet är att de får en egen expansion framöver istället.

Med bestiarium menar jag inte att rada upp listor på olika monster (så som fanns i Lögnens slöja), utan istället beskriva en specifik antagonist – vilket kan vara mänsklig eller omänsklig – som sedan kan användas direkt i spel av en berättare. Tanken är helt enkelt att de kan användas som ett berättelsefrö, vilket för mig in på nästa punkt: berättelsefrön. Här kan allt från en mystisk plats till en specifik händelse inkluderas. Tanken är att de ska presentera berättaren för en stämning och idé som hon kan använda till sina egna berättelser.

Det är mina initiala tankar, men jag skulle gärna höra vad du skulle vilja se i Gaias hjärta? Vad vill du ha i en bok som presenterar världens hemligheter?

30 april 2010
@ 20:39 • #
Sparad i Rollspel
Taggad med , , ,
Navigera: Skriv en kommentar eller gå till startsidan

3 svar på “Vad vill ni se i Gaias hjärta?”

  1. Koffe skriver:

    Låter intressant. Men skulle även vilja se konkreta saker om monster som exempelvis andar, demoner, änglar, mytologiska varelser och gärna egna twister av klassiska grejer som varulvar&vampyrer(läste något om en twistad version av vampyrer borta på Mindless Gamings forum). Alltså inte stats (vissa riktlinjer behövs väl dock) utan just hur dessa företeelser passar in i just Bortoms värld.

    Viktigt är att just få fram det som gör Bortom till just Bortom och vad som skiljer det från säg Kult, Call of Cthulhu, Unkown Armies, World of Darkness osv…

    Bortom vad som man kan både anse bra och dåligt med Bortom är att det upplevs som rätt generiskt i grundboken (med vissa hintar om en setting). Gaias Hjärta skulle göra väldigt mycket för spelet, iaf ur mina ögon som spelare. Kanske skulle du försöka se till att så mycket info som möjligt följer med i Gaias Hjärta istället för att dela upp saker i framtida moduler?

  2. Robert Jonsson skriver:

    Du har rätt att grundreglerna är rätt generiska. Min tanke var just att presentera det för att boken skulle kunna användas av alla och därmed hålla längre. Jag hade också en tanke att det skulle bli mer lättillgänglig. Så här i efterhand borde jag valt en annan väg.

    Visioner och fantasier hintar mer om vad som försiggår, så med Gaias hjärta hade jag tänkt se till att kosmologin presenteras ordentligt. Hur uppstod världen, människorna och demonerna? Då allt presenteras tror jag mycket kommer att framträda ifråga om spelets stämning och bakgrund.

    Tanken är att presentera det fullt ut – i alla fall så långt sidantalet räcker. Jag planerar inte dra ut mer av världshemligheterna i alla fall, utan allt det du behöver ska finnas där. Skildrar jag inte magi till exempel kommer jag ändå se till att förklara vad det är för någonting så berättaren kan ha det i åtanke då hon skapar sina berättelser.

  3. Deus skriver:

    Lagom mycket ninja!

    Tycker det låter bra… men kommer inte ihåg exakt vad som ska va i VoF (hundar uppenbart) måste kolla det ochså innan man ger sitt slutgiltiga bud!

Skriv en kommentar


1 × nio =

Copyright © Bortom
Bästa rollspelet 2007 enligt speltidningen Fenix

Design by Thord Daniel Hedengren
Powered by Notes Blog and WordPress